_____________
__Yπεύθυνος σελίδας: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος

3/31/2009

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΟΙΜΗΘΕΝΤΑΣ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ


φωτό: Νίκος Μαγγίνας

Την περασμένη Κυριακή ετελέσθη στον Πατριαρχικό Ναό Τρισαρχιερατική Θ. Λειτουργία και Μνημόσυνο των κοιμηθέντων Αρχιερέων του Θρόνου κατά την τελευταία τριετία (Απρίλιος 2006 - Μάρτιος 2009).
Μετά την Θ. Λειτουργία στην αίθουσα του θρόνου ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος ομίλησε για τους κοιμηθέντας Αρχιερείς και συγκεκριμένα για τους: Πισιδίας Μεθόδιο, Κρήτης Τιμόθεο, Γέροντα Εφέσου Χρυσόστομο, Τράλλεων Ισίδωρο, Γέροντα Ηρακλείας Φώτιο, Σκοπέλου Παγκράτιο, Προύσης Διονύσιο, Σηλυβρίας Αιμιλιανό καί πρώην Νεαπόλεως καί Σταυρουπόλεως Διονύσιο.

Ολόκληρη την ομιλία του Πατριάρχου διαβάστε εδώ.

ΦΩΤΟΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΩΡΑ ΤΗΣ ΓΗΣ" ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ


Φωτό: Νίκος Μαγγίνας

Όταν τα φώτα έσβησαν στο Φανάρι, το περασμένο Σάββατο για την "Ώρα της Γης", ορισμένοι Ιεράρχες και κληρικοί συνέπεσε να βρίσκονται στην Τράπεζα της Αρχιδιακονίας. Και συμμετέχοντας στο γεγονός παρέμειναν εκεί ανάβοντας δυο κεριά. Στη φωτογραφία διακρίνονται οι Μητροπολίτες Αυστρίας κ. Μιχαήλ και Προικοννήσου κ. Ιωσήφ, ο Αρχιγραμματεύς της Αγίας και Ιεράς Συνόδου Αρχιμ. Ελπιδοφόρος και ο διάκονος Νήφων.

ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΠΟΥ ΕΞΕΛΕΓΗ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΝΗΣΩΝ


φωτό: Ν. Μαγγίνας

Ο προεκλογικός πυρετός των δημοτικών εκλογών πέρασε, διεξήχθησαν οι εκλογές και τα αποτελέσματα κατέδειξαν ότι το κυβερνόν κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης με τους υποψηφίους του κέρδισαν για ακόμη μία φορά την εμπιστοσύνη του λαού, αλλά όχι στο επιδιωκόμενο ποσοστό. Παραμονές εκλογών τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο επισκέφθηκαν υποψήφιοι δήμαρχοι διαφόρων πολιτικών σχηματισμών.

Μεταξύ αυτών ήταν ο υποψήφιος του Λαϊκού Κόμματος καθηγητής Mustafa Farsakoglu, ο οποίος στις εκλογές της περασμένης Κυριακής εξελέγη δήμαρχος των Πριγκηποννήσων.

3/30/2009

Ο ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΧΑΛΚΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ



Ρεπορτάζ - φωτό: Νικόλαος Μαγγίνας

Στο καθολικό της Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, στον λόφο της Ελπίδας, στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, τελέστηκε χθες η Ακολουθία του Ε' Κατανυκτικού Εσπερινού, χοροστατούντος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου. Παρέστησαν ιεράρχες του Οικουμενικού Θρόνου, από την Πόλη και τις ανά τον κόσμο επαρχίες του, ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος κ. Βασίλειος Μπορνόβας, o Επίτροπος του Παναγίου Τάφου στην Πόλη Αρχιμ. Νεκτάριος και προσκυνητές από την Πόλη και την Ελλάδα. Κατά τον εσπερινό κήρυξε ο Άρχων Οφφικιάλος του Πατριαρχείου, Ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Χάλκης κ. Βασίλειος Σταυρίδης με θέμα τους σκοπούς και τους κανονισμούς λειτουργίας της Ιεράς Θεολογικής Σχολής. Αναφέρθηκε με λεπτομέρειες στην καθημερινή ζωή των σπουδαστών και των καθηγητών στην Σχολή σε συνάρτηση με την παράδοση που ακολουθούνταν κατά τους χρόνους λειτουργίας της.

Ο Καθηγητής Βασίλειος Σταυρίδης ενώ ομιλεί κατά τον Κατανυκτικό Εσπερινό. Αριστερά διακρίνεται η ιστορική εικόνα της Παναγίας της Παυσολύπης, η οποία είναι αμφιπρόσωπη (στην άλλη όψη έχει την Σταύρωση). Η εικόνα αυτή παρουσιάστηκε στην μεγάλη έκθεση για τον βυζαντινό πολιτισμό που διοργανώθηκε στο Μουσείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης τον Μάρτιο του 2004. Την έκθεση εγκαινίασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.

Ακολούθησε δεξίωση στην αίθουσα τελετών της Σχολής, όπου προσφώνησε ο ηγούμενος της Μονής, Μητροπολίτης Μοσχονησίων κ. Απόστολος καλοσωρίζοντας τον Πατριάρχη και τους παρισταμένους. Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στην ομιλία του που ακολούθησε επεσήμανε το γεγονός ότι η Σχολή, με την εικόνα που παρουσιάζει είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμη να επαναλειτουργήσει. Και συνέχισε λέγοντας: «Αυτό είναι το όνειρό μας, η προσευχή μας, το καταθύμιόν μας και όπως όλοι προσδοκούμε αυτό το όνειρο σαράντα ετών περίπου ευχόμεθα να γίνει σύντομα πραγματικότης και να σμίξουν εδώ καθηγηταί και μαθηταί και έφοροι και Πατριάρχης και να ξαναρχίσει μία νέα περίοδος εις την ζωήν και την ιστορίαν της Σχολής, η οποία θα δοξάσει το Οικουμενικόν μας Πατριαρχείον, θα εξυπηρετήσει τας ανάγκας του ενταύθα Ιερού Κέντρου και των απανταχού της γης ιερών και θεοσώστων επαρχιών του. Και θα εξυπηρετήσει ακόμη και άλλας αδελφάς Ορθοδόξους Εκκλησίας».



3/29/2009

ΑΣΚΗΣΕ ΤΟ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ



Ρεπορτάζ - φωτό: Νίκος Μαγγίνας

Σήμερα σε όλη την Τουρκία διεξάγονται Δημοτικές Εκλογές. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος άσκησε το εκλογικό του δικαίωμα στην περιοχή της Χαλκηδόνος στην Κωνσταντινούπολη. Κατά την προεκλογική περίοδο επισκέφθηκαν τον Πατριάρχη, όπως πάντα, διάφοροι υποψήφιοι δήμαρχοι με τα επιτελεία τους.

Σε προεκλογικό δείπνο υποψηφίου του κόμματος του Πρωθυπουργού Ταγίπ Ερντογάν, στο οποίο παρέστησαν εκατοντάδες προσκεκλημένοι, μεταξύ των οποίων και περισσότεροι από σαράντα Ρωμιοί, κοινοτικοί παράγοντες της Ομογένειας, ο Πρωθυπουργός Ερντογάν τόνισε ότι τάσσεται κατά του θρησκευτικού εθνικισμού.

ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΓΙΑ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΘΡΟΝΟΥ



Σήμερα το πρωί, τέταρτη Κυριακή των Νηστειών, στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό στο Φανάρι, ετελέσθη Τρισαρχιερατική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κ. Αθανασίου και συνιερουργούντων των Σεβ. Μητροπολιτών Προικοννήσου κ. Ιωσήφ και Νέας Ζηλανδίας κ. Αμφιλοχίου. Κατά την Θ. Λειτουργία ετελέσθη και το Μνημόσυνον υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των κατά την τελευταίαν τριετίαν κοιμηθέντων αειμνήστων Ιεραρχών του Οικουμενικού Θρόνου.

φωτό: Ν. Μαγγίνας

ΕΣΒΗΣΑΝ ΤΑ ΦΩΤΑ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΩΡΑ ΤΗΣ ΓΗΣ"



φωτό: Νίκος Μαγγίνας

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο συμμετείχε ενεργά στην "Ώρα της Γης".Χθες στις 8.30 το βράδυ έσβησαν τα φώτα στο Φανάρι, σε ένδειξη έμπρακτης συμπαράστασης στην προσπάθεια για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, γνωστός παγκοσμίως για την οικολογική του ευαισθησία, στήριξε την πρωτοβουλία αυτή της Διεθνούς Περιβαλλοντικής Οργανώσεως WWF και με σχετικό μήνυμά του κάλεσε όλους να συμμετάσχουν σβήνοντας τα φώτα για μία ώρα, δηλώνοντας έτσι την δέσμευσή του ο καθένας στον καλό αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής.

ΤΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΩΝ ΖΩΓΡΑΦΕΙΩΤΩΝ ΣΤΙΣ ΒΛΑΧΕΡΝΕΣ



Ρεπορτάζ - φωτό: Νικόλαος Μαγγίνας

Συμπληρώθηκαν φέτος 40 χρόνια από τότε που καθιερώθηκε οι Ζωγραφειώτες, μαθητές και απόφοιτοι του ιστορικού Ζωγραφείου Λυκείου της Πόλης να συμμετέχουν στην ακολουθία των Δ' Χαιρετισμών στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Σαράντα χρόνια λαμβάνουν μέρος στους Χαιρετισμούς ο Ζωγραφειώτης Μητροπολίτης Πέργης κ. Ευάγγελος και ο Άρχων Πρωτοψάλτης της Μ.τ.Χ.Ε. Λεωνίδας Αστέρης.
Φέτος τελέστηκε η ακολουθία στις Βλαχέρνες χοροστατούντος του Μητροπολίτου Πέργης, του Άρχοντος Λεωνίδα Αστέρη διευθύνοντος τον δεξιό χορό και του καθηγητού του Ζωγραφείου Αντώνη Παριζιάνου διευθύνοντος τον αριστερό χορό. Στην ακολουθία συμμετείχαν και μαθητές του Ζωγραφείου με τον διευθυντή τους Γιάννη Δεμιρτζόγλου.
Το "Άσπιλε" απήγγειλε εμμελώς η μαθήτρια της τελευταίας τάξης του ΖωγραφείουΛυκείου Ευρυδίκη Πίγγου και το "Και δος ημίν Δέσποτα" ο αδελφός της Γεώργιος Πίγγος, μαθητής της Β' τάξης του Λυκείου και κανονάρχης στην Αγία Τριάδα Σταυροδρομίου.


Παρόντες, επίσης, ο Άρχων της Μ.τ.Χ.Ε. Δημήτριος Φραγκόπουλος, που διετέλεσε επί 37 χρόνια διευθυντής του Ζωγραφείου, καθηγητές του σχολείου, προσκυνητές από την Ελλάδα και Κωνσταντινουπολίτες από την Αθήνα με επικεφαλής τον Πρόεδρο της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών Νικόλαο Ουζούνογλου.

Η ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ ΔΕΝ ΓΕΡΝΑ

Μετά τους Χαιρετισμούς ακολούθησε δεξίωση στην κοινοτική αίθουσα όπου πρώτος μίλησε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Ζωγραφείου Λάκης Βίγκας, ο οποίος αφού ευχαρίστησε τον Μητροπολίτη Πέργης τόνισε με έμφαση:
«Η Ρωμηοσύνη εδώ συνεχίζει δυναμικά, δυνατά και με πολλές ελπίδες». Στη συνέχεια, παίρνοντας αφορμή από ένα ποίημα που διάβασε ενώπιον όλων των παρισταμένων το οποίο περιέγραφε τη Ρωμηοσύνη ως «ρυτιδιασμένη και τώρα στα γεράματα», ο κ. Βίγκας εξέφρασε τη διαφωνία του λέγοντας ότι « Η Ρωμηοσύνη είναι έννοια που δε γερνά ποτέ».


Ομιλητής κατά την εκδήλωση στην αίθουσα ήταν ο εκπαιδευτικός - θεολόγος Γεώργιος Χριστοδούλου, με θέμα: "Εν χάρτη της ψυχής γεγραμμένην έχω την Πόλιν σου Θεοτόκε", μια αναφορά στα Θεομητορικά σεβάσματα της Πόλης.


Τέλος, τον λόγο πήρε ο λόγιος Ιεράρχης του Φαναρίου Μητροπολίτης Πέργης κ. Ευάγγελος, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε με το συναρπαστικό λογοτεχνικό και ποιητικό του ύφος:


«Το ότι γεμίζει κάθε Παρασκευή και όλες τις άλλες η Βλαχέρνα, κατ΄ αυτόν τον τρόπον, με υποχρεώνει να σας ευχαριστήσω ιδιαιτέρως από μέρους της Πόλης, από μέρους της Ρωμηοσύνης και από μέρους του Φαναρίου. Η κάθε μία και ο καθείς από ένα κερί. Όλων σας τα μάτια γεμίζουν ένα μανουάλι απόψε που καίει μπροστά στη Μεγαλόχαρη αυτή του τόπου. Δε θα σβήσει. Εάν δείτε τελευταία τον κόσμο που έρχεται στην Πόλη δεν είναι ούτε για άλλους λόγους ούτε για ένα δερμάτινο. Αυτά υπάρχουν. Αλλά στη βάση είναι να μπουν σε αυτό το γνόφο, να νιώσουν αυτόν το θείο έρωτα που τον χάσανε αλλού και έτσι να περπατήσουν στη ζωή τους ερωτευμένοι με τους Αγίους, με την Παναγία, με την Πόλη, με το Φανάρι. Ρωμηοί ερωτευμένοι με όλα αυτά».


Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Μητροπολίτης Πέργης αναφέρθηκε στην Πόλη και στη Ρωμηοσύνη λέγοντας ότι «η Ρωμηοσύνη δεν τελειώνει. Κι αν δεν τελειώνει η Ρωμηοσύνη, κι αν δεν έχει παύσει ν΄ακούγεται γιατί αυτό που σας είπα πρίν τρώει ψωμί και πίνει νερό με το χέρι της Μεγαλόχαρης. Της Μεγαλόχαρης πρώτης της Βλαχερνίτισσας από τη Βλαχέρνα. Πώς ταϊζει η Παναγία η Βλαχερνίτισσα τους πάντας; Αυτό θα το αισθανθείς όταν πας να την προσκυνήσεις είτε μιλώντας είτε μη, αλλά πάντως από μέσα σου θα την πεις, όχι εκείνη σε σένα, εσύ προς εκείνην «Να ζήσεις». Μείνον μεθ΄ ημών κάθε μέρα θα την πεις και την λέμε διότι προς εσπέραν εστί και κέκλικεν η ημέρα. Αλλά αυτό θα το λες και το πρωί και το βράδυ κι ας μην κλείνει η ημέρα γιατί θα ξημερώνει η μέρα πάντα, με αυτό το προσκύνημα στην Πόλη. Η Πόλη ειναι περιτειχισμένη από δύο ειδών τείχη. Το πρώτο τείχος της Πόλης από χέρι ανθρώπων καμωμένο υπογράφεται από Βυζαντινούς Αυτοκράτορες.... Υπάρχει και το Τείχος των εις Σε προστρεχόντων, λέει ο ψαλμωδός, στην Παναγία...».


Άνθη ευγνωμοσύνης στον λόγιο Ζωγραφειώτη Ιεράρχη από τον ομογάλακτο πρόεδρο του Συνδέσμου Αποφοίτων Ζωγραφείου Λάκη Βίγκα.

ΟΙ Δ' ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ




O Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος χοροστάτησε την Παρασκευή 27 Μαρτίου στην Ακολουθία των Δ' Χαιρετισμών στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι. Συμμετείχαν, ο πρόξενος της Ελλάδας στην Πόλη Νίκος Σιγάλας και πολλοί πιστοί από την Πόλη και προσκυνητές από την Ελλάδα.

φωτό: Νίκος Μαγγίνας

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ


Oλοκληρώθηκαν χθες Σάββατο οι εργασίες της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, που πραγματοποιήθηκαν από την Πέμπτη 26 Μαρτίου στο Φανάρι, υπό την προεδρία του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου.
Η Σύνοδος υπό τη νέα της σύνθεση (1.3.2009- 31.8.2009) - ανασυγκροτείται ανά εξάμηνο -αποτελείται από τους εξής Ιεράρχες του Οικουμενικού Θρόνου:
Θεοδωρουπόλεως κ. Γερμανό, Τρανουπόλεως κ. Γερμανό, Ίμβρου και Τενέδου κ. Κύριλλο, Αυστρίας κ. Μιχαήλ, Ατλάντας κ. Αλέξιο, Πριγκηποννήσων κ. Ιάκωβο, Προικοννήσου κ. Ιωσήφ, Φιλαδελφείας κ. Μελίτωνα, Σεβαστείας κ. Δημήτριο, Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Άνθιμο, Γαλλίας κ. Εμμανουήλ, Νέας Ζηλανδίας κ. Αμφιλόχιο.
Αρχιγραμματεύς της Αγίας και Ιεράς Συνόδου ο Αρχιμ. κ. Ελπιδοφόρος και Υπογραμματεύς ο Αρχιμ. κ. Βαρθολομαίος.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος
κατά την έναρξη των εργασιών της Συνόδου, καλωσορίζοντας τους Αρχιερείς που απαρτίζουν τη νέα σύνθεση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, τόνισε μεταξύ άλλων: "Έχομεν από της σήμερον εν τω μέσω ημών προσφιλείς αδελφούς συνοδικούς εξ Ευρώπης, Αμερικής και Ωκεανίας, οίτινες επί έν έτος θα συμβάλλουν εις το έργον της συνδιοικήσεως και της κατευθύνσεως των εκκλησιαστικών ημών πραγμάτων, συνεισφέροντες έκαστος την εμπειρίαν, την σοφίαν, την συνείδησιν του ποιμνίου του, το χάρισμά του, επ' αγαθώ της Εκκλησίας και της μαρτυρίας αυτής εν τω τεταραγμένω κόσμω της σήμερον, εντός του οποίου η Εκκλησία είναι η μόνη σταθερά, μη συσχηματιζομένη τω αιώνι τούτω, διότι η κεφαλή αυτής ο Χριστός είναι χθες και σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας".

φωτό: Νίκος Μαγγίνας

3/27/2009

ΔΙΑΛΕΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΘΥΑΤΕΙΡΩΝ



Διάλεξη στην αίθουσα χειρογράφων της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης στο Φανάρι έδωσε χθες ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ναζιανζού κ. Θεοδώρητος, ο οποίος διακονεί στο Λονδίνο, στην Αρχιεπισκοπή Θυατείρων και Μεγάλης Βρεττανίας.
Ο κ. Θεοδώρητος ανέπτυξε το θέμα, με παράλληλη προβολή διαφανειών: "Η υπό του Οικουμενικού Πατριαρχείου ίδρυσις (1922) της Ιεράς Μητροπόλεως Θυατείρων και Εξαρχίας Δυτικής και Κεντρώας Ευρώπης".
Η Μητρόπολις Θυατείρων ανεδείχθη εις Αρχιεπισκοπήν το πρώτον το 1954. Διαιρεθείσα εις τέσσαρες Μητροπόλεις το 1962 ανεδείχθη εκ νέου εις Αρχιεπισκοπήν τον Φεβρουάριο του 1968.
Στην διάλεξη παρέστη ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, Ιεράρχες του Θρόνου, κληρικοί, Άρχοντες Οφφικιάλοι της Μ.τ.Χ.Ε. εκπαιδευτικοί και ομογενείς της Πόλης.


Φωτό: Νίκος Μαγγίνας

3/26/2009

ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ: ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΡΑΙΤΗΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ




Ρεπορτάζ - φωτό: Νικόλαος Μαγγίνας

O Oικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος χοροστάτησε χθες στην Θ. Λειτουργία στον Ι. Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Βαφεοχωρίου στον Βόσπορο. Μετά τη Θ. Λειτουργία τέλεσε Τρισάγιο στη μνήμη του αοιδίμου Πατριάρχου Ιωακείμ Γ’ - που γεννήθηκε στο Βαφεοχώριο - και συγγενών του.
Ακολούθησε δεξίωση στην Κοινοτική αίθουσα όπου τον Πατριάρχη προσεφώνησε ο Αρχιερατικώς Προϊστάμενος της Περιφερείας Βοσπόρου Μητροπολίτης Μυριοφύτου και Περιστάσεως κ. Ειρηναίος. Παρίσταντο επίσης οι Μητροπολίτες του Οικουμενικού Θρόνου από το εξωτερικό, που συμμετέχουν αυτή την περίοδο στην Αγία και Ιερά Σύνοδο: Αυστρίας κ. Μιχαήλ, Ατλάντας κ. Αλέξιος και Ν. Ζηλανδίας κ. Αμφιλόχιος. Επίσης, παρέστη και ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ναζιανζού κ. Θεοδώρητος από το Λονδίνο.
Εκεί ήταν και ο Βαφεοχωρίτης Άρχοντας της Μ.τ.Χ.Ε. σεβαστός καθηγητής κ. Βασίλειος Σταυρίδης.


Εν συνεχεία ομίλησε εκ μέρους της Κοινότητος ο κ. Πέτρος Μπαζγκάρλος, η οποία Κοινότητα υπό την προεδρεία του Βασίλη Τσαβίδη επιτελεί αξιόλογο έργο.
Ο Πέτρος Μπαζγκάρλος είπε τα εξής:

«Με πολλή χαρά και τιμή υποδεχόμαστε σήμερα, κατά την πανήγυρη του Ιερού Ναού μας, τον Παναγιώτατο Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως και Πατριάρχη του Γένους μας, εδώ στο ιστορικό αυτό προάστιο του Βοσπόρου, το γραφικό Βαφεοχώρι.
Η παρουσία του Πατριάρχη μας σε κάθε εκδήλωση της Ομογενείας μας θρησκευτική, κοινωνική, πολιτιστική, ο μεστός νοημάτων, διδαγμάτων και ενθουσιώδους παλμού λόγος Του, οι κατευθυντήριες οδηγίες και υποδείξεις Του, μας ενισχύουν και μας ενδυναμώνουν στον καθημερινό μας αγώνα, για τη διατήρηση της παρουσίας μας, με τρόπο δυναμικό, στο σύγχρονο κοινωνικό γίγνεσθαι, μέσα στα πλαίσια ενός κόσμου, ο οποίος συνεχώς μεταβάλλεται.
Έχοντας ήδη συμπληρώσει σχεδόν δύο χρόνια ως εκλεγμένη επιτροπή της μικρής αυτής κοινότητας του Βοσπόρου, έχουμε αποκτήσει μια πιο ολοκληρωμένη αντίληψη των υποχρεώσεων και των αρμοδιοτήτων αλλά και του έργου που επιτελεί η κάθε εφοροεπιτροπή, καθώς μέσα από τις πράξεις της είναι σε θέση να διαμορφώσει μια συλλογική αντίληψη. Η υπεύθυνη και διαφανή διαχείριση της ακίνητης κληρονομιάς μας με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι επωφελής για όλη την κοινότητα αποτελεί το ένα σκέλος του χρέους μας. Ταυτόχρονα, όμως, προσπαθούμε να διεκδικούμε όσα μας κάνουν πρώτα πολίτες αυτής της χώρας και παράλληλα μέλη μιας ιδιαίτερης κοινότητας της Πόλης, η οποία κουβαλά τη δική της πολιτιστική κληρονομιά.
Η σύγχρονη εποχή σε συνδυασμό με τις ιλιγγιώδης εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε κοινωνικό επίπεδο αναφορικά με την μορφή που λαμβάνουν σήμερα οι σχέσεις πολιτών και κράτους, επιτάσσουν μια πιο διευρυμένη θεώρηση των δυνατοτήτων μας, ως κοινότητας. Εμείς, οι εκλεγμένοι επίτροποι εργαζόμαστε από τούτες τις θέσεις ώστε να καλλιεργήσουμε αυτή τη νέα αντίληψη στα μέλη της κοινότητάς μας, αλλά και να προωθήσουμε έμπρακτα το άνοιγμα αυτό της ομογένειας καταρχάς προς την ντόπια κοινωνία αλλά βεβαίως και τη σύμπλευσή της με τα σύγχρονα δεδομένα και μεγέθη. Η διεξαγωγή της ενημερωτικής συνάντησης που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα από τη Γενική Διεύθυνση Βακουφίων με τη συμμετοχή εκπροσώπων εφοροεπιτροπών των μειονοτήτων, πρωτοβουλία του εκπροσώπου μας στην Γ.Δ. Β. κ. Λάκη Βίγκα, αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά βήματα που βοηθούν στην εξομάλυνση των σχέσεων μας και προσέγγισής μας με τους κρατικούς φορείς. Παράλληλα, η συμμετοχή της κοινότητάς μας στα πλαίσια των εορτασμών για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα του 2010 εντάσσεται και αυτή στα πλαίσια της δυναμικής παρουσίας μας στα δρώμενα της Πόλης. Ως επιτροπή στηρίζουμε τις προσπάθειες που καταβάλλει η κοινότητα να συντονίσει τις δράσεις της αναφορικά με τα πολιτιστικής φύσεως προγράμματα που θα πραγματοποιηθούν κατά το 2010 και τα οποία αφορούν την Ρωμαίικη Κοινότητα.
Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε καινοτόμες προτάσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν τις συνθήκες και τις δομές της κοινότητας μας και για να συνδράμουμε καθοριστικά στον τρόπο αντίληψης των ζητημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα όπως π.χ. η παιδεία, η ακίνητη περιουσία, η κοινοτική οργάνωση, αλλά και η συνεργασία και η αλληλεγγύη μεταξύ μας, η συμμετοχή μας στον διάλογο των πολιτών κ.λ.π. Έτσι, το εγχείρημα της κεντρικής οργάνωσης της φιλανθρωπίας όλης της κοινότητας μας προς τους απόρους μας, χαίρει της εκτίμησης και της θερμής στήριξης όλων μας, καθώς μετουσιώνει τις προσπάθειές μας για αλληλοβοήθεια και συντονισμό των ενεργειών μας.
Ενθαρρυντικά μηνύματα για αυτές μας τις προσπάθειες λαμβάνουμε πλέον και από τους συμπολίτες μας του εξωτερικού, οι οποίοι επιστρέφουν πλέον ως αρωγοί της ομογένειας μας από τα μέρη που βρίσκονται. Αδιαμφισβήτητα, εντός λίγων ετών καταφέραμε όλοι μαζί να ανατρέψουμε το κλίμα απαισιοδοξίας και αναπόφευκτου τέλους. Αποδείξαμε στους ομογενείς μας του εξωτερικού ότι η κοινότητα διαθέτει ακόμη παλμό και κυρίως διάθεση να βελτιώσει τις παρελθούσες συνθήκες. Τους δημιουργήσαμε την ελπίδα για επιστροφή και διαβίωση στην γενέτειρα. Επιπλέον, οι εξ Ελλάδος φίλοι μας που ζουν πλέον στην Πόλη και συγχρωτίζονται με την κοινότητα, επιβεβαιώνουν την πεποίθησή μας ότι αξίζει να προσπαθήσουμε να ανανεώσουμε τις δομές μας, ώστε να τους εντάξουμε στην κοινότητα μας. Οι ίδιοι αποτελούν πηγή πλούτου για μας με το καθαρό πνεύμα τους και τον ενθουσιασμό που διαθέτουν και επιθυμία μας είναι να τους αγκαλιάσουμε και να τους κάνουμε κοινωνούς και του δικού μας πολιτισμού.
Είναι γεγονός πως ο δρόμος για την βελτίωση των συνθηκών και ανατροπή των δικών μας κακώς κειμένων είναι σίγουρα μακρύς απαιτεί επιμονή, θάρρος και πίστη από μέρους μας. Αλλά η αρχή έχει γίνει και η συνεργασία όλων μας και αλληλεγγύη είναι αναπόσπαστα στοιχεία αυτής της νέας πορείας. Η περιφέρεια του Βοσπόρου έδειξε ότι μπορεί και επιθυμεί να λειτουργεί συλλογικά μέσω της κοινής γραμματείας των κοινοτήτων του Βοσπόρου, η οποία μέχρι σήμερα έχει διευκολύνει σε κάθε επίπεδο τις κοινότητες του Βοσπόρου αλλά πολύ περισσότερο έχει δημιουργήσει ένα κλίμα κοινής αντιμετώπισης των ζητημάτων μας και αλληλοβοήθειας μεταξύ των ενοριών μας.
Ολοκληρώνοντας, εκ μέρους όλης της επιτροπής μας θα θέλαμε να καλωσορίσουμε τους συμπολίτες μας από την Αθήνα και να τους ευχηθούμε να έχουν μια ευχάριστη διαμονή στην Πόλη.
Τέλος, Παναγιώτατε,
Επικαλούμαστε τις ευχές και τις ευλογίες Σας και Σας παρακαλούμε να δεχθήτε την έκφραση του απεριορίστου σεβασμού καί της απολύτης αφοσιώσής μας στο σεπτό πρόσωπό Σας και στον Οικουμενικό Θρόνο, καθώς αποτελείτε όχι μόνο το κέντρο της Ορθοδοξίας, αλλά και το κέντρο της ομογενείας μας».


Πατριάρχης Βαρθολομαίος:
Θα διεκδικήσουμε μέχρι τέλους τα δικαιώματά μας

Στο τέλος ομίλησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης λέγοντας τα εξής:
"Κάποιος επεσκέφθη τον μακαριστό προκάτοχό μου Πατριάρχη Αθηναγόρα και του είπε την πρόθεσή του να γράψει ένα βιβλίο για την Κωνσταντινούπολη και ο Πατριάρχης Αθηναγόρας απήντησε:
«Είναι δύσκολο έργο ένα βιβλίο για την Πόλη. Είναι σφραγισμένο με επτά σφραγίδες και δεν ανοίγει εύκολα τις σελίδες του. Και μόνο για να βρής αυτό το βιβλίο, θα γυρίζης και θα γυρίζης την Πόλη, χωρίς να ομιλής. Θα ανεβαίνης και θα κατεβαίνεις λόφους. Θα προχωρής σε καλντιρίμια, θα σταματήσης σε πόρτες χορταριασμένες, που δεν πατούν πόδια ανθρώπων, θα ζητήσης παλιά αρχοντικά και κονάκια, που έχουν μέσα τους τις σκιές του παρελθόντος και θα μπης σε αυλές τούρκικων σπιτιών, θα φέρης γύρα την Πόλη, με τα πόδια και με την σκέψι, και θα την σφίγγης στην αγκαλιά σου και θα την φιλής σαν τα τρία νερά του Κερατίου, του Βοσπόρου και της Προποντίδος, που καταφιλούν τις ακρογιαλιές της, ώσπου ν΄ αρχίσης ν΄ ακούς φωνές μυστικές. Αλλά και πάλι δεν θάχης γυρίσει την πρώτη σελίδα».
(Από το βιβλίο του Μητροπολίτου Πέργης Ευαγγέλου Γαλάνη, Εκ Φαναρίου, Αθήνα 1968).
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος συνέχισε λέγοντας ότι: «Σε αυτήν λοιπόν την Πόλιν την απερίγραπτην, που δεν περιγράφεται, την ασύγκριτη, την ασυναγώνιστη, την μοναδική, σ΄ αυτή την Πόλη των πατέρων μας, σήμερα 25 Μαρτίου του Σωτηρίου έτους 2009 όλοι μαζί εμείς οι ολίγοι εντεύθεν και σεις οι περισσότεροι απο το εξωτερικό, εορτάζομεν τον Ευαγγελισμό της Υπεραγίας Θεοτόκου, της Υπερμάχου Στρατηγού του Γένους μας. Δεν ξέρω εάν ο επίδοξος εκείνος συγγραφεύς έγραψε τελικά το βιβλίο του για την Πόλη, ξέρουμε όλοι ότι εγράφησαν πάρα πολλά βιβλία για την Κωνσταντινούπολη διά μέσου των αιώνων. Εγράφησαν πάρα πολλά βιβλία για την Πόλη και πάρα πολλά βιβλία, ειδικότερα, δια το Οικουμενικόν μας Πατριαρχείον το οποίον στολίζει αυτήν την Πόλη 17 ολοκλήρους αιώνας».


Στη συνέχεια ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στην ιστορία του Οικουμενικού Πατριαρχείου λέγοντας μεταξύ άλλων:
«Είναι ένας θεσμός ο οποίος πρέπει απολύτως να επιζήσει και να συνεχίσει την ιστορίαν του. Και όλοι εμείς που το στελεχώνουμε, που το διακονούμε, και όλοι εσείς που το αγαπάτε και το υποστηρίζετε, όλοι είμαστε αποφασισμένοι να το κρατήσουμε μέχρι της συντελείας των αιώνων. Εμείς εδώ συνεχίζουμε την ιστορία μας, με δυσκολίες και με προβλήματα. Υπάρχουν όμως οι αισιόδοξες προοπτικές για τις οποίες ακούσαμε προ ολίγου, υπάρχει αυτό το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την εδώ κοινότητα και για τον ιερότατον θεσμόν του Πανσέπτου Οικουμενικού Θρόνου. Συνεχίζομεν λέγω την ιστορία μας αποφασισμένοι να φθάσωμεν μέχρι της συντελείας των αιώνων, εμείς και οι διάδοχες γενεές, αισιοδοξούμε δια το μέλλον, δεν καταθέτουμε τα όπλα, δεν έχουμε δικαίωμα να το κάνουμε αυτό, εννοώ φυσικά τα πνευματικά όπλα με τα οποία αγωνιζόμεθα, όπως τα περιγράφει ο Απόστολος Παύλος εις την προς Εφεσίους επιστολή του. Αγαπούμε αυτήν την Πόλη, υπερηφανευόμεθα διότι ζούμε σε αυτήν την Πόλη, δοξάζουμε τον Θεό που μας έδωσε αυτό το προνόμιο, τώρα την αγαπούν όλο και περοσσότεροι, και αδελφοί μας Ελλαδίτες που έρχονται για σπουδές, για μετεκπαίδευση, την ερωτεύονται την Πόλιν και αποφασίζουν να εγκατασταθούν ή να πηγαινοέρχονται, να μην διακόψουν εν πάση περιπτώσει την σχέση με την Κωνσταντινούπολη».

Στην αίθουσα ήταν παρών ο πρόεδρος της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολίτών (ΟΙ.ΟΜ. ΚΟ) καθηγητής του Μετσοβίου Πολυτεχνίου κ. Νικόλας Ουζούνογλου και μέλη του διοικητικού συμβουλίου, τους οποίους ο Πατριάρχης ευχαρίστησε για την συνεισφορά τους στο έργο της Ομογένειας.

Επίσης ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στον παριστάμενο πρόεδρο της κοινότητος της Παναγίας της Κουμαριώτισσας στο Νιχώρι κ. Παντελή Βίγκα, σχετικά με την νέα θεσμική ιδιότητά του, αφού έχει εκλεγεί εκπρόσωπος όχι μόνο την Ρωμαίικης μειονότητας, αλλά όλων των μειονοτήτων, χριστιανικών και μη χριστιανικών μεινοτήτων που ζουν στην Τουρκία, στο 15μελές συμβούλιο της Διευθύνσεως Βακουφίων στην Άγκυρα.
Ο Πατριάρχης επεσήμανε ότι εκεί "υποστηρίζει με τις ωραίες πρωτοβουλίες του τα δικαιώματα των μεινοτήτων, από τα οποία ουδεμίαν πρόθεσιν έχομεν να παραιτηθούμε. Αυτά τα δικαιώματά μας, ακριβώς διότι είναι δικαιώματά μας και μας ανήκουν, και μας εκληροδοτήθησαν από τους πατέρες μας, είμαστε αποφασισμένοι να τα διεκδικήσουμε μέχρι τέλους διά πάσης νομίμου οδού, εδώ εις την χώραν και εις το εξωτερικόν, εις το Ευρωπαϊκόν Δικαστήριο δικαιωμάτων του ανθρώπου".

Ας σημειωθεί ότι η Κοινοτική αίθουσα Βαφεοχωρίου ήταν αρχικώς Σχολείο (Αρρεναγωγείο) που ανηγέρθη επί Πατριάρχου Ιωακείμ του Γ' το 1905.

3/25/2009

ΛΟΓΟΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ


Λόγος Πίστεως, ἐπί τῇ ἑορτῇ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου
ὑπό Ἀρχιμ. Βαρθολομαίου Σαμαρᾶ,

Ὑπογραμματεύοντος τῆς Ἁγίας καί Ἱερᾶς Συνόδου



«Ὁ δὴ Θεὸς ἡμῖν πάντων χρημάτων μέτρον ἂν εἴη μάλιστα,
καὶ πολὺ μᾶλλον ἤ πού τις, φασιν, ἄνθρωπος·»

(Πλάτωνος, Νόμοι Δ΄ 716C)


Ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἑορτή, κατά τήν ὁποία φανερώνεται τό ἀπ’ αἰῶνος μυστήριο τῆς Θείας Οἰκονομίας, τῆς σωτηρίας τό κεφάλαιο, ὁ δέ Ἱερός Ἄμβων, αἰσθανόμενος δέος ἀλλά καί ἀδυναμία νά ἐξυμνήσῃ τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ, δανείζεται πρός τοῦτο τούς χρυσορρήμονας λόγους τούς Ἱεροῦ Χρυσοστόμου:

«Πάλιν χαρᾶς εὐαγγέλια, πάλιν ἐλευθερίας μηνύματα.[...]
Ἀπεστάλη Γαβριήλ τήν παγκόσμιον μηνῦσαι σωτηρίαν.[...]
Ἀπεστάλη Γαβριήλ δεικνύς τόν ἐν θρόνῳ καί ἐν σπηλαίῳ.
Ἀπεστάλη στρατιώτης δηλῶν τό τοῦ Βασιλέως μυστήριον.
Μυστήριον γνωριζόμενον πίστει, οὐχ ἑρμηνευόμενον πολυπραγμοσύνῃ.
Μυστήριον προσκυνούμενον, οὐ ζυγοστατούμενον.
Μυστήριον θεολογούμενον, οὐκ ἐρευνώμενον.
Μυστήριον ὁμολογούμενον, οὐ μετρούμενον.»

Παναγιώτατε Πάτερ καί Δέσποτα,
Σεβασμία τῶν Ἀρχιερέων χορεία,
ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί, προσκυνηταί τῆς θαυματουργοῦ ἐφεστίου εἰκόνος τῆς Παναγίας Εὐαγγελιστρίας τοῦ ἱστορικοῦ Βαφεοχωρίου,

Ὡς μυστήριο περιγράφεται πολύ συχνά στά Ἱερά Κείμενα, στήν Ἁγία Γραφή καί στά ἔργα τῶν Πατέρων, τῶν Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας, τό ἔργο τῆς Θείας Οἰκονομίας, τῆς μερίμνης δηλαδή τοῦ Θεοῦ καί Πατρός διά τήν σωτηρία τοῦ κόσμου, διά τήν ἐπιστροφή κοντά Του τῶν πεπτωκότων καί ἀπομακρυσμένων ἀπό Αὐτόν δημιουργημάτων Του, τῶν ἀνθρώπων. Καί χαρακτηρίζεται ὡς μυστήριο, διότι ὁ ἁπλός ἀνθρώπινος νοῦς ἀδυνατεῖ νά τό συλλάβῃ, ἀδυνατεῖ νά τό κατανοήσῃ. Ἡ Παρθένος Κόρη τῆς Ναζαρέτ συλλαμβάνει ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, Αὐτός πού εἶναι ἀκατάληπτος ἀκόμη καί διά τάς ἐπουρανίους δυνάμεις, τίκτεται ἐκ Παρθένου, Αὐτός πού ἔχει θρόνο τόν οὐρανό καί ὑποπόδιο τήν γῆ, χωρεῖ στά σπλάγχνα μιᾶς γυναικός. Προσλαμβάνει ὁ Θεός τήν ἀνθρωπίνη φύσι, τήν δεσμία τῆς ἁμαρτίας, τῆς φθορᾶς, τῆς ἀσθενείας καί τοῦ θανάτου, καί τήν ἐξαγιάζει. Ταπεινώνεται ὁ Θεός, γιά νά ἐξυψώσῃ τό πλάσμα Του, λαμβάνει δούλου μορφήν ὁ Δεσπότης καί Δημιουργός γιά νά θεώσῃ τό δημιούργημά Του, παθαίνει ὁ ἀπαθής, «θανατοῦται» ὁ ἀθάνατος γιά νά ἀναστηθῇ καί νά ἀναστήσῃ τήν θνητή ἀνθρωπεία φύσι, γιά νά δώσῃ καί στόν τρωτό, παθητό καί θνητό ἄνθρωπο τήν δυνατότητα νά ἀγωνισθῇ, νά βελτιωθῇ, ἠθικά καί ὀντολογικά, νά σωθῇ, νά ἀναστηθῇ. Ὁ θαυματουργικός αὐτός τρόπος τῆς οὐσιαστικῆς «εἰσβολῆς», ἄς ἐπιτραπῇ ὁ ὅρος, τοῦ θεϊκοῦ παράγοντος στήν ἀνθρωπίνη ἱστορία εἶναι γεγονός ἀνεξήγητο, ἀνεξήγητο γιά τήν κτιστή ἀνθρωπίνη διανόηση, ἀλλά πραγματικό, καθώς ἀποτελεῖ διαχρονική, ἔκτοτε, καί παγκοσμίως ἀποδεκτή σταθερά, ὅτι ὁ χριστιανισμός συνέβαλε, καί αὐτός, ἐμπράκτως καί συνεχίζει νά συμβάλλῃ στήν προαγωγή τοῦ ἀνθρωπίνου πολιτισμοῦ καί στόν ἐξευγενισμό καί στή καλλιέργεια τῶν ἀνθρωπίνων ἠθῶν.
Παρά ταῦτα, τό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ «κεῖται εἰς πτῶσιν καί ἀνάστασιν πολλῶν ἐν τῷ Ἰσραήλ καί εἰς σημεῖον ἀντιλεγόμενον» (Λουκ. β΄, 34), δύο χιλιάδες καί πλέον χρόνια τώρα. Καί τοῦτο, διότι ὁ ἄνθρωπος προσπαθεῖ, μέ τίς ἰδικές του γνωστικές ἱκανότητες, νά προσεγγίσῃ τόν Θεό, νά ἑρμηνεύσῃ τό ἔργο τῆς Θείας Οἰκονομίας, κινούμενος, δυστυχῶς, ἔκτοτε μεταξύ Γνωστικισμοῦ καί Ἀγνωστικισμοῦ-Ἀθεϊσμοῦ. Ἀλλά ἡ ἀνθρωπίνη διανόησις εἶναι κτιστή καί ὡς ἐκ τούτου περιωρισμένη στά ὅρια τοῦ κόσμου τούτου, εἶναι πεπερασμένη καί ἀδυνατεῖ νά ὑπερβῇ τά τοῦ κόσμου, καί νά φθάσῃ στόν ἄκτιστο Θεό. Μερικές φορές δέν ἠμπορεῖ νά ἑρμηνεύσῃ οὔτε τόν ἴδιο τόν κόσμο, μέσα στόν ὁποῖον ζεῖ, οὔτε ἀκόμη καί αὐτό τόν ἑαυτό του. Ἐχρειάσθησαν νά παρέλθουν χιλιάδες χρόνια, γιά νά καταφέρῃ ὁ ἄνθρωπος, μόλις τούς τελευταίους αἰῶνας, νά ἀρχίσῃ νά ἑρμηνεύῃ τό φυσικό περιβάλλον καί τίς φυσικές δυνάμεις καί σταθερές, νά κατανοῇ τήν λειτουργία τοῦ ἀνθρωπίνου ὀργανισμοῦ καί νά θεραπεύῃ κάποιες ἀπό τίς ἀσθένειες αὐτοῦ. Καί αὐτά ὑπό τήν γενική διαπίστωσι ὅτι μένουν πάρα πολλά ἀκόμη νά γίνουν στό ἐπιστημονικό πεδίο τῆς κοσμολογίας καί τῆς ἀνθρωπολογίας, ἐνῷ βασικά ἐρωτήματα παραμένουν ἀκόμη ἀναπάντητα.
Ἡ διανοητική, λοιπόν, γνώση, ὡς κτιστή λειτουργία τοῦ ἀνθρώπου ἔχει τά ὅριά της-ἐντός τοῦ κόσμου- ὅταν ὅμως χρησιμοποιηθῇ γιά τήν γνώση τοῦ ἀκτίστου Θεοῦ, τῶν θείων καί ἀρρήτων μυστηρίων Του, τότε καθίσταται ἐντελῶς ἀνωφελής καί ἄχρηστη διότι ὄχι μόνον δέν ἠμπορεῖ νά προσεγγίσῃ τό Θεῖον καί ὑπερφυές, ἀλλά καί ἄν ἀκόμη τό ἐπιτύχῃ, τότε ἀποδεικνύεται ἀνεπαρκής νά τό περιγράψῃ, κατά τήν μαρτυρίαν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου ὁ ὁποῖος «... ἡρπάγη εἰς τόν Παράδεισον καί ἤκουσεν ἄρρητα ρήματα, ἅ οὐκ ἐξόν ἀνθρώπῳ λαλῆσαι» (Β΄ Κορ. ιβ΄ 4), τά ὁποῖα «ὀφθαλμός οὐκ εἶδε καί οὗς οὐκ ἤκουσε καί ἐπί καρδίαν ἀνθρώπου οὐκ ἀνέβη» (Α΄ Κορ. β΄ 9). Καί αὐτό διότι ἡ ἀνθρώπινη σκέψις δέν ἔχει τό ὀντολογικό ὑπόβαθρο διά νά ἀντιληφθῇ κάτι τέτοιο. Παρά ταῦτα, ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος, ὁ ἐπηρμένος ἀπό τήν πρόοδο τῶν ἐπιστημῶν καί τήν δυνατότητα πού ἔχει νά ἐπεμβαίνῃ στό περιβάλλον, νά ἐπηρεάζῃ μέ τεχνητούς τρόπους τήν λειτουργία τοῦ οἰκοσυστήματος, νά καθυποτάσσῃ καί δυστυχῶς νά καταστρέφῃ τήν λίαν καλήν δημιουργίαν, ἐμπιστεύεται μόνον τήν διανοητική γνῶσι, τήν λογική του, ἐγκλωβίζεται στό ἴδιον θέλημα, στήν προσωπική του σκέψη, στόν ἐγωϊσμό του, αὐτονομεῖται, ψυχραίνει τήν καρδία του, δέν μπορεῖ ἔτσι νά εὕρῃ τόν Θεό καί ὑπερβαίνει μέ ἁπλότητα τόν σκόπελο αὐτό: ἀπορρίπτει τόν Θεό καί τότε ὁδηγεῖται σέ ὑπαρξιακό ἀδιέξοδο –εἴτε τό ὁμολογεῖ, εἴτε ὄχι-. Μένει στό σκοτάδι. Δυόμισυ χιλιάδες χρόνια μετά, πεισμόνως ἐπαναλαμβάνει τήν ρῆσιν τοῦ Ἕλληνος σοφιστοῦ Πρωταγόρου «πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπος», μή μπορώντας νά κατανοήσῃ ὅτι ὁ ἄνθρωπος, ἡ ἰδία αὐτοῦ κρίσις καί σκέψις δέν εἶναι δυνατόν νά ἀποτελέσουν τό μέτρον παντός πράγματος. Καί τοῦτο διότι μόνον ἡ ἀρετή πού ταυτίζεται μέ τήν ἁρμονία καί τήν συμμετρία, ἀποτελοῦν τό μέτρον παντός πράγματος, κυρία δέ πηγή καί ἐκφραστής τῆς ἀρετῆς, τῆς ἁρμονίας καί τῆς συμμετρίας εἶναι ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος καί ἀποτελεῖ τό μέτρον παντός πράγματος, ὅπως ἤδη προχριστιανικῶς καί ὁ Πλάτων ὑπεστήριξε σαφῶς.


Ποιός ὅμως εἶναι ὁ τρόπος προσεγγίσεως τοῦ μυστηρίου τοῦ Θεοῦ ἤ καί αὐτῆς ταύτης τῆς ὑπάρξεώς Του; Ποιός εἶναι ὁ τρόπος κατανοήσεως τοῦ μυστηρίου τῆς Θείας Οἰκονομίας, τῆς σχέσεως ἀνθρώπου καί Θεοῦ; Ἀσφαλῶς δέν εἶναι ὁ διανοητικός. Διότι ἄν ἦτο αὐτός, ὁ χριστιανισμός θά ἐκινδύνευε νά καταντήσῃ τό γνωστικό ἀντικείμενο κάποιας ἀκαδημαϊκῆς καθέδρας στό ἐπιστημονικό πεδίο τῶν κοινωνικῶν ἐπιστημῶν καί τοῦ ἐπιστητοῦ τοῦ «θρησκεύειν». Θά ἐκινδύνευε νά ἀποτελέσῃ, στήν καλλιτέρα τῶν περιπτώσεων, ἕνα ἀκόμη φιλοσοφικό ἤ κοινωνικό σύστημα, ἀπό τά πολλά. Ὁ δέ Χριστός, ἕνας ἀκόμη εὐφυής διδάσκαλος, φιλόσοφος, θεμελιώτης ἑνός ἀκόμη τέτοιου συστήματος, φιλοσοφικοῦ-μυστικιστικοῦ-κοινωνικοῦ. Ὅμως δέν εἶναι ἔτσι. Καί διά τί δέν εἶναι; Διότι ὁ χριστιανισμός εἶναι πίστις. Καί τί εἶναι ἡ πίστις; «Πίστις σημαίνει σιγουριά γι’ αὐτά πού ἐλπίζουμε καί βεβαιότητα γι’ αὐτά πού δέ βλέπουμε. ... Μέ τήν πίστι καταλαβαίνουμε ὅτι μέ τόν λόγο Του ὁ Θεός ἐδημιούργησε τό σύμπαν καί ὅτι, συνεπῶς, κάθε τι πού βλέπουμε ἐδημιουργήθη ἀπό κάτι πού δέν φαίνεται», γράφει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στούς Ἑβραίους (Ἑβρ. ια΄ 1­, 3). Πίστις σημαίνει βεβαιότητα, πίστις σημαίνει ἐμπιστοσύνη, πίστις σημαίνει ἑκούσια ὑπακοή, θεληματική ἀποδοχή τῆς θεϊκῆς βουλήσεως, πίστις σημαίνει ἐλπίδα στόν Θεό. Μέ πίστι οἱ προπάτορες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἐμεγαλούργησαν, μέ πίστι ὁ λαός τοῦ Ἰσραήλ ὑπέμεινε τήν δουλεία τοῦ Φαραώ καί εὗρε τήν γῆ τῆς Ἐπαγγελίας, μέ πίστι ἡ Μαριάμ δέχεται τόν εὐαγγελισμό ὑπό τοῦ Γαβριήλ, μέ πίστι οἱ μάρτυρες ἐθυσίασαν τήν ζωή τους γιά τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, μέ πίστι καί ἐλπίδα στόν Θεό, μέ βεβαιότητα γιά τήν πρεσβεία τῆς Εὐαγγελίστρας Θεοτόκου ἡμεῖς οἱ ἐπιγενόμενοι ἀνάπτομεν τάς λαμπάδας τῆς πίστεως στούς Ναούς μας. Ὁ χριστιανισμός εἶναι πίστις, πίστις ζωντανή, ἡ ὁποία ὅταν διώκεται μεγαλουργεῖ, ὅταν καταπονεῖται ἀνθεῖ, ἀντέχει στίς ἐναλλαγές τῶν ἱστορικῶν συγχρονιῶν τοῦ κόσμου καί καθίσταται διαχρονικός, διότι δέν εἶναι ἐκ τοῦ κόσμου τούτου. Τό ἀποδεικνύει ἡ πορεία του ἐντός τοῦ ἀνθρωπίνου ἱστορικοῦ γίγνεσθαι. Τό ἀποδεικνύει ἡ ἐπικαιρότης του σέ κάθε ἐποχή.
Στό σημεῖο ὅμως αὐτό πρέπει νά λεχθῇ ὅτι ἡ ὑγιής πίστις δέν ἀπετέλεσε καί δέν ἀποτελεῖ ἐμπόδιο καί γιά τήν ἀνάπτυξι τῆς διανοητικῆς γνώσεως. Ἀντιθέτως εὐνοεῖ αὐτήν. Ἡ κατ’ Ἀνατολάς Ἐκκλησία, ἀπό ἐνωρίς προέβη στή διαπίστωσι αὐτή, γι’ αὐτό καί ἀφῆκεν ἐλευθέρα τήν ἐπιστήμη νά ἐρευνήσῃ τόν ὑλικό κόσμο, κάνοντας μία βασική διάκρισι, ὅτι ἡ ἐπιστήμη ἀσχολεῖται μέ τήν ἔρευνα τῆς κτίσεως, ἡ γνῶσις ὅμως τοῦ ἀκτίστου εὑρίσκεται πέραν τῶν ὁρίων αὐτῆς, κεῖται ἐντός τοῦ ἀποφατισμοῦ καί προσεγγίζεται διά τῆς βιωματικῆς πίστεως. Γι’ αὐτό ἄλλωστε τό λόγο ἡ κατ’ Ἀνατολάς Ἐκκλησία δέν ἔχει νά ἐπιδείξη φαινόμενα ὡς ἡ Ἱερά Ἐξέτασις, καθώς δέν ἐνεπλάκη στήν ἑρμηνεία τῶν λεπτομερειῶν τοῦ κόσμου, οἱ δέ μεγάλοι Πατέρες τῆς ἑνιαίας Ἐκκλησίας ἔχουν νά ἐπιδείξουν πολλές θύραθεν ἐνασχολήσεις, ὁ Μ. Βασίλειος τήν φιλοσοφία, ὁ Ἅγ. Γρηγόριος τήν κοσμολογία καί τήν ἀστρονομία.
Ἄς σημειωθῇ ὅμως ὅτι ἡ διανόησις πολλάκις ἐγένετο κώλυμα διά τήν πίστι, καθώς ἐκ πεπαιδευμένων ἀνεφύησαν οἱ περισσότερες τῶν αἱρέσεων...
Ἡ πραγματική πίστις ἐκ καρδίας καθαρᾶς, ἠμπορεῖ μάλιστα νά ἀναστείλῃ καί τούς φυσικούς νόμους, καθώς ἡ ἁπλότης τῆς πίστεως εἶναι ἰσχυροτέρα τῆς φυσικῆς γνώσεως καί τῶν λογικῶν ἀποδείξεων. Ἡ διαπίστωσις αὐτή ἔχει ἰδιαιτέρα σημασία νά λεχθῇ σήμερα, Ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, ἐδῶ στήν Θεομητορική Πόλη μας, κυρίως ἐδῶ στό σέβασμα τοῦτο τῆς Πίστεως καί τοῦ Γένους μας, στό περίπυστο αὐτό Ναό τῆς Εὐαγγελίστρας Βαφεοχωρίου ὅπου θησαυρίζεται ἡ θαυματουργός εἰκών τῆς Εὐαγγελιστρίας πού ἐπί σειράν δεκαετιῶν γίνεται δέκτης τῶν δεήσεων, τῶν αἰτημάτων, τῶν πόνων καί τῶν στεναγμῶν τῶν Ρωμηῶν τῆς Πόλης. Πόσες φόρες οἱ πατέρες μας δέν ἐγονάτισαν ἔμπροσθεν αὐτῆς, πόσες φορές καί ἐμεῖς δέν κάμπτομε τό γόνυ μας διά νά ζητήσωμε τήν πρεσβεία Της, νά ἐκζητήσωμε τήν σωστική εὐλογία Της; Πλεῖσται ὅσαι εἶναι οἱ ἀναμνήσεις θαυματουργικῶν ἐπεμβάσεων τῆς Εὐαγγελιστρίας ὑπέρ τῶν προστρεχόντων στήν χάρι της. Μακραίνει πολύ ὁ κατάλογος, ἐάν προβῶμεν στήν ἀπαρίθμησι τῶν περιπτώσεων αὐτῶν.

Ἀδελφοί μου,

Ἄς ἐγκαταλείψωμε, ἔστω γιά ὀλίγον, τό κοσμικό μας φρόνημα, ἄς γονατίσωμε ἐμπρόσθεν τῆς θαυματουργοῦ ἐφεστίου εἰκόνος τῆς Παναγίας Εὐαγγελιστρίας, ἄς προσευχηθῶμεν ἐκ μέσης καρδίας, καί τότε θά αἰσθανθῶμεν μίαν γλυκεῖαν αἴσθησι νά καταλαμβάνῃ τά σωθικά μας, μίαν γαλήνη νά εἰσέρχηται στήν ψυχή μας, μίαν βεβαιότητα διά τό μέλλον, διά τήν παρουσία τοῦ Θεοῦ στήν ζωή μας, διά τήν συμπαράστασι τῆς Θεοτόκου στίς δυσκολίες μας. Ἄς τό πράξωμε καί ἄς κράξωμεν μαζί μέ τόν ὑμνωδό: «Ρήτορας πολυφθόγγους ὡς ἰχθύας ἀφώνους ὁρῶμεν ἐπί σοί Θεοτόκε, ἀποροῦσι γάρ λέγειν τό πῶς καί Παρθένος μένεις καί τεκεῖν ἴσχυσας, ἡμεῖς δέ τό μυστήριον θαυμάζοντες πιστῶς βοῶμεν, Ἀλληλουΐα.»


Ἐξεφωνήθη ἐν τῷ Ἱ. Ναῷ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Βαφεοχωρίου, τῇ 25ῃ Μαρτίου 2009, κατά τήν τελεσθεῖσαν ἐν αὐτῷ Θείᾳ Λειτουργίᾳ, χοροστατούσης τῆς Α.Θ.Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου.

Oι φωτό του Αρχιμ. κ. Βαρθολομαίου, από την σημερινή Θ. Λειτουργία, είναι του Νίκου Μαγγίνα

Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΒΑΦΕΟΧΩΡΙΟΥ





Kωνσταντινούπολη, σήμερα
Του Νικολάου Μαγγίνα

O Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, σήμερα, επί τη μεγάλη εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, χοροστάτησε στον πανηγυρίζοντα Ι. Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Βαφεοχωρίου.
Πολλοί πιστοί από την Πόλη και την Ελλάδα συμμετείχαν στην πανηγυρική Θ. Λειτουργία. Ο Πατριάρχης από την Κοινότητα αυτή της Πόλης απηύθηνε συγχαρητήριο μήνυμα προς όλους τους Έλληνες, με αφορμή την σημερινή εθνική επέτειο:

"Από εδώ στέλνουμε την ευλογία της Μητρός Εκκλησίας και τα εγκάρδια συγχαρητήρια και τις ευχές όλων μας προς τον ευσεβή Ελληνικόν λαόν, προς τον Πρόεδρον της Δημοκρατίας τον κύριον Παπούλιαν και την Κυβέρνηση του κυρίου Καραμανλή, όλους από του πρώτου μέχρι του τελευταίου πολίτου, τους συγχαίρωμεν από της Κωνσταντινουπόλεως, από της μήτρας του Γένους μας, δια την σημερινήν εθνικήν εορτήν της Ελλάδος. Η χάρις και η προστασία της Υπεραγίας Θεοτόκου, της Υπερμάχου Στρατηγού του Γένους μας είθε να προστατεύη αυτούς και πάντας ημάς".
Ακολούθησε δεξίωση στην Κοινοτική Αίθουσα.
Περισσότερα σε επόμενη ανάρτηση.


3/24/2009

Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΠΡΟΠΟΔΩΝ ΤΑΤΑΟΥΛΩΝ








Ρεπορτάζ - Φωτό: Νικόλαος Μαγγίνας

O Oικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος χοροστάτησε απόψε στον Μέγα Εσπερινό στον πανηγυρίζοντα Ι. Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Προπόδων Ταταούλων. Στο τέλος της ακολουθίας τον Πατριάρχη προσεφώνησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σασίμων κ. Γεννάδιος (φωτό), Αρχιερατικώς Προϊστάμενος της Περιφερείας Ταταούλων της Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως. Ο Πατριάρχης ομίλησε εν συνεχεία για το νόημα της μεγάλης εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και στο τέλος απευθυνόμενος προς τον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος κ. Βασίλειο Μπορνόβα είπε:

"Επιθυμούμεν να εκφράσωμεν προς τον Εντιμότατον κ. Γενικόν Πρόξενον της Ελλάδος εν τη Πόλει τα ένθερμα συγχαρητήρια της Μητρός Εκκλησίας και πάντων ημών διά την αυριανήν εθνικήν εορτήν της Ελλάδος. Ευχόμεθα ο Κύριος, ταις πρεσβείαις της Υπερμάχου Στρατηγού του Γένους μας, να διαφυλάττη την Ελλάδα και τον ευσεβή λαόν της από πάσης επιβουλής, να την προστατεύη, να την βοηθή, να πορεύεται πάντοτε ανοδικήν πορείαν, να ευημερή, να αποτελή παράγοντα σταθερότητος εις τα Βαλκάνια και εις την Ευρώπην γενικότερα και να ακούωμεν πάντοτε μόνον ευχάριστα πράγματα από το Κλεινόν Άστυ και από όλην την επικράτειαν. Σας ευχόμεθα και πάλιν, κ. Γενικέ, τα Χρόνια Πολλά, τα οποία σας παρακαλούμεν να διαβιβάσετε εις τον Εξοχώτατον κ. Πρωθυπουργόν, την Κυβέρνησίν του και όλον τον ελληνικόν λαόν, μαζί με την ευλογίαν της Μητρός Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως".
Επίσης ο Πατριάρχης ευχήθηκε σε όλους Χρόνια Πολλά λέγοντας προς τους πιστούς από την Πόλη, την Ελλάδα και άλλα μέρη του κόσμου: "Πάντοτε να έχετε την Χάριν και την Προστασίαν της Υπεραγίας Θεοτόκου".
Στον πανηγυρικό Εσπερινό συμπροσευχήθηκαν και Ιεράρχες από την Πόλη και από επαρχίες του Θρόνου ανά τον κόσμο.
Ακολούθησε δεξίωσις στην Κοινοτική Αίθουσα.

Related Posts with Thumbnails